Artikel
Analyse af folketingspolitikere på LinkedIn
Lobbyisme
August 21, 2024

LinkedIn er ikke det største sociale medie i Danmark, men det er en platform, som flere og flere – også folketingspolitikere – har fået øjnene op for.

Er du nysgerrig på, hvilke partier og politikere der står stærkest på LinkedIn, og hvor der er plads til forbedring? Det er vi i Decisions. Derfor har vi lavet en analyse, hvor vi med kvantitative parametre har undersøgt folketingsmedlemmernes brug af LinkedIn.

Her er nogle af de mest interessante fund fra analysen – især det sidste punkt er opsigtsvækkende:

  • 96 procent af folketingsmedlemmerne er på LinkedIn.
  • Mange politikere har ikke opsat deres profiler professionelt. Simpel optimering som en korrekt webadresse og et professionelt baggrundsbillede mangler hos overraskende mange.
  • Partierne i midten og til højre har taget LinkedIn til sig, mens yderfløjene – især venstrefløjen – halter bagefter.
  • Det er derfor heller ikke nogen overraskelse, at Lars Løkke Rasmussen og Alex Vanopslagh er dem, der har flest følgere på LinkedIn.
  • Og mest bemærkelsesværdigt: Statsminister Mette Frederiksen og udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek har slet ikke en LinkedIn-profil. To politikere, der har talt varmt om behovet for at arbejde mere, men som ikke er til stede på mediet for arbejdsmarkedet.

Dyk ned i vores rapport og få indblik i, hvordan de forskellige partier og politikere klarer sig på LinkedIn, ved at læse rapporten, som du kan få her.

Om undersøgelsen

Data til denne undersøgelse er indsamlet manuelt ved at besøge samtlige profiler på LinkedIn for medlemmer og stedfortrædere i Folketinget. Indsamlingen er sket i perioden 25. april 2024 til 17. maj 2024.